WB News – IMS-rikin säätäminen eri tuuliin

Vanttien kireys

On selvä, ettei veneestä saada kaikkea irti, jollei vanttien kireyttä muuteta kevyestä tuulesta kovaan tuuleen. Kaikkien sivuvanttien ja diago- naalien pyörittely päivän sääennusteen mukaan on kuitenkin ylivoimainen tehtävä’ innokkaimmallekin trimmifriikille. IMS-rikissä kokonaisjännitystä ja sen mukana förstaagin tuiki tärkeitä elinoloja voidaan kuitenkin säätää varsin helposti yhdestä paikasta: keulaharuksen vanttiruuvista.

Vanttiruuvia ei tarvitse päästää kovinkaan paljon, kun harus jo muut- tuu paljon elävämmäksi ja genua saa muotonsa heikossa tuulessa. Kovaa tuulta silmällä pitäen vantteihin saadaan esikiristystä pienellä vaivalla lyhentämällä förstaagia veneen keulasta. Maston takanojan kannalta säätö toimii väärin päin.Yleensä veneet purjehtivat kevyessä tuulessa paremmin masto pystyssä ja kovemmassa takanojassa, mutta 9/10-osatakilassa raken merkitys on pieni. Joissain IMS-veneissä keulaharus on varustettu hydrau- lisylinterillä, jolla jännitystä voidaan helposti säätää.

IMS-säännön alla on kuitenkin toinen, isompi kysymys: periaatteessa maston kallistusta ei saa muuttaa ilman uutta vesimittausta ja kallistus- koetta: maston nojaaminen taakse upottaa perää alemmas ja lisää jäyk- kyyttä, ainakin teoriassa. Muutokset ovat niin pieniä, että on kyseenalaista, voiko niitä käytännössä mitata.Tyyppilisen 40-jalkaisen rikissä keulaharuk- sen pidentäminen 2 cm lisää rakea 10 cm, eli n. 200 kg painavan maston painopiste siirtyy ehkä 3 cm taaksepäin.Tämä on äkkiä kompensoitu, kun pari miehistön jäsentä siirtää pyllyjään vastaavasti eteenpäin. Mutta sään- nöt ovat sääntöjä, ja mihin raja tarkkaan ottaen vedetään? Käytännössä tarvittava säätöalue olisi juuri tuo 2-3 cm keulaharuksen pituudessa, ja mielellään 4-5 kierrosta sivuvanteista.

Jollei tarmo riitä kireyksien säätelyyn,WB-Sails suosittaa mieluummin liian löysää kuin liian kireää rikiä, varsinkin silloin, kun vene ja/tai vantit antavat sen verran perään, että suojan puolen vantit roikkuvat löysänä jo 5 m/s tuulessa ja esikiristys menettää merkityksensä. Kevyessä tuulessa aivan liian kireä riki pudottaa nopeutta helposti solmun. Kovassa tuulessa vanttien kireyttä voi aina kompensoida peräharusta kiristämällä ja skuut- taamalla isoa kireälle.

PALAUTETTA:

REKISTERÖIDY

KIRJAUDU SISÄÄN