Teholla tehtävä kääntö

Vesilentokoneella voi olla hyvin haastavaa kääntyä myötätuuleen, koska peräsinteho taistelee tuulen pyrkimystä pitää nokkaa vastatuulessa vastaan. Usein koneen saa käännettyä suoraan sivutuuleen, jolloin peräsinvoimat riittävät juuri ja juuri vastustamaan tuulen vaikutusta, mutta tehoa ei ole riittävästi jatkamaan myötätuuleen.

Moottorin tehoa voidaan tässä tapauksessa hyödyntää. Nokka nousee tehoa lisätessä ylös, jolloin sivuttaisuuntainen vastustuspiste siirtyy taaksepäin. Tuuliviirivaikutus pienenee ja peräsimen teho riittää kääntöön myötätuuleen.

 ©Brad Fenster

Teholla tehtävä kääntö alkaa siis nokka vastatuulessa. Aluksi käännytään oikealle, jotta saadaan liikevoimaa käyttöön. Sitten käännytään vasemmalle ja kun kone on kääntynyt vastatuulen yli lisätään tehoa riittävästi ja jatketaan kääntämistä vasemmalle. Kun kone on kääntynyt myötätuuleen vähennetään tehoa alle 1000 RPM. Muista käyttää siivekkeitä käännöksen aikana. Teholla tehtävä käännös kuluttaa potkuria, kuumentaa moottoria ja aiheuttaa melua, joten sitä kannattaa käyttää vain kun se on todella tarpeen.

Kun kone on kääntynyt myötätuuleen, niin tuuli pyrkii koko ajan kääntämään nokkaa vastatuuleen. Tästä syystä polkimia saa polkea rullatessa myötätuuleen kuten urkuharmonia. Jos kone pääsee kääntymään poikittain tuuleen, niin käännöstä ei pysty estämään. Aloita tällöin teholla tehtävä kääntö uudestaan.

PALAUTETTA:

REKISTERÖIDY

KIRJAUDU SISÄÄN