Rullaus plaanissa

Rullaaminen plaanissa on ajoittain hyvä keino liikkua pitkiä matkoja. Siinä on kuitenkin omat riskinsä ja jäädytys ei välttämättä ole riittävä moottorille, joten sitä tulee seurata.

Käytännössä rullaaminen plaanissa on kuin lentoonlähtö, mutta koneen ollessa plaanissa tehoa vähennetään, jotta kone ei nouse ilmaan. Vesiperämiset nostetaan ylös, laipat asetetaan lähtöasentoon ja lisätään tehoa. Kun kone on saatu työntämällä plaanausasentoon vähennetään tehoa. Tyypillinen plaanausnopeus on noin 25 solmua, joten nopeusrajoitusten kanssa kannattaa olla tarkkana. Sivuperäsimen teho on tässä nopeudessa melko hyvä, joten kone on hyvin ohjattavissa.

Rullaamista plaanissa voidaan tehdä kun aallokko ei ole vaikuttava tekijä: isot aallokot tekevät plaanausrullauksesta epämiellyttävän ja koneen rakenteet ovat kovilla. Samasta syystä veneiden aallot ovat plaanausrullauksessa vaarallisia: vähennä teho ajoissa ennen kuin joudut veneen aaltoihin.

Jos vähennät tehoa plaanissa liikaa ja kone alkaa painua pois plaanauksesta, lisää tehot täydelle hetkeksi mahdollisimman nopeasti: muuten joudut aloittamaan siirtymisen plaaniin alusta. Siivekkeiden oikea käyttö on tärkeää. Siivekkeillä pyritään pitämään tuulenpuoleinen siipi alhaalla, jotta tuuli ei pääsisi nousemaan.

Plaanausrullausta voi käyttää laskeutumisen jälkeen siirtymiseen lähemmäksi rantautumispaikkaa. Laskeutumisen jälkeen lisätään tehoa ja siirrytään suoraan plaanausrullaamiseen. Liika tehon lisääminen voi helposti nostaa koneen ilmaan ja se voi olla tyynessä hyvinkin epämiellyttävää. Muista myös siirtyä tyhjäkäyntirullaukseen riittävän ajoissa.

Kääntyminen plaanissa. Pieniä suunnanmuutoksia on turvallista tehdä plaanissa. Suuremmissa suunnanmuutoksissa tuulen vaikutuksen muuttuminen ja keskipakovoima vaikuttavat ohjainten käyttöön. Lisäksi kellukkeiden kitka muuttuu käännöksessä: kellukkeet alkavat sortaa. Kellukkeiden köli vastustaa tätä sortoa, mutta valitettavasti se lisää myös hydrodynaamista vastusta ja pienentää nopeutta. Käännöksen ulkopuolinen kelluke painuu keskipakovoiman johdosta syvemmälle veteen lisäten myös vastusta. Jos käännös aloitetaan minimiteholla, jolla kone pysyy plaanissa (joka on suositeltavaa), niin tämä teho ei enää riitä. Tästä syystä ennen käännön aloittamista tehoa tulee hieman lisätä: mitä jyrkempi käännös sitä enemmän tehoa.

Käännöksen lopettamiseksi suorista kone jalalla ja vähennä tehoa. Aluksi plaanauksessa tehty käännös tuntuu omituiselta, mutta siihen kyllä tottuu. Keskipakovoima edellyttää siivekkeiden käyttöä: keskipakovoima pyrkii kaatamaan koneen käännöksen ulkopuolelle, joten ulkopuolen siipeä pidetään ylhäällä kallistamalla käännöksen sisäpuolen suuntaan.

Tyynellä kelillä tai vaatimattomalla tuulella käännökset ovat helppoja. Mutta jos tuuli on vähänkään vaikuttava on syytä olla varovainen. Käännökset vastatuulesta myötätuuleen ovat suhteellisen vaarattomia, mutta vastaavasti käännökset myötätuulesta vastatuulen sisältää suuren riskin: keskipakovoima ja tuuli vaikuttavat samaan suuntaan ja tuulen alapuolinen siipi voi osua veteen ja kone kaatua. Jos joskus joudut tilanteeseen, jossa tuulenpuoleinen siipi alkaa nousta voit yrittää pelastaa tilanteen laittamalla nopeasti alhaalla olevan siiven puoleinen jalka pohjaan.

Jos tuuli on vähänkään vaikuttavampi, niin älä käänny plaanissa myötätuulesta vastatuuleen vaan vähennä teho tyhjäkäynnille ja käänny vastatuuleen pienellä nopeudella.

Pidä huoli, että sinulla on hyvin tilaa tehdä käännökset plaanissa. Jos joudut liian ahtaaseen paikkaan, niin ottaessasi tehot pois käännöksen aikana koneesta tulee pituussuunnassa epästabiili. Tällöin koneen kaatuminen on todennäköistä. Vähennä tehoa vain silloin kun olet menossa suoraan.

PALAUTETTA:

REKISTERÖIDY

KIRJAUDU SISÄÄN