Pelastautumisvarusteet

Vesilentokoneella operoidaan elementissä, joka itsessään luo huomioon otettavia riskitekijöitä. Niiden vaikutuksia voidaan vähentää.

Pelastusliivit

Vesilentokoneessa tulee olla kaikille kyydissä olijoille asianmukaiset pelastusliivit. Perinteiset pelastusliivit vaikeuttavat poikkeustilanteessa lentokoneessa poistumista, joten niitä emme voi käyttää. Paukkuliivit ovat vesilentämiseen paremmin soveltuvia, mutta niidenkin osalta toimintamme tuo lisävaatimuksia. Automaattisesti täyttyvät pelastusliivit eivät sovi vesilentokoneeseen, koska hätätilanteessa ne saattavat täyttyä koneen sisällä ja estää turvallisen poistumisen koneesta. Manuaaliliivit on syytä olla riittävän korkeatasoiset, jotta niiden pitäminen koko ajan päällä on vaivatonta. Ns. lentoyhtiöliivit eivät sovellu vesilentotoimintaan, koska onnettomuustilanteessa vain puetut liivit pelastavat. Jos tämä epäilyttää, niin kannattaa osallistua Meriturvan järjestämään HUET-koulutukseen, jonka jälkeen viimeinenkin kuvitelma pelastautumisesta ilman päälle puettuja liivejä unohtuu.

Hyvien liivien varustuksiin kuuluvat nostolenkki, hätäpilli, pelastautumisvalo sekä selkäverkko, joka estää ilmataskujen syntymisen vaatteiden alle. Ilmatasku saattaa kääntää tajuttoman ihmisen naaman veteen päin. Lentäjän tulee tuntea pelastuliivien ominaisuudet riittävän laajasti: miten ne puetaan päälle, miten ne täytetään ja myös tyhjennetään. Kun olet veden varassa ja yrität pelastautua esim. veneeseen tai muuhun kelluvaan kohteeseen on sinun tarpeellista tietää myös miten voit vedessä ollessasi tyhjentää liivit manuaalisesti.

PLB (personal locator beacon)

Lentokoneen pakollisiin varusteisiin kuuluu joko ELT tai PLB. Vesilentokäytössä PLB on usein luontevampi vaihtoehto, koska monessa hätätilanteessa ELT ei itsestään aktivoidu ja se jää joka tapauksessa vain osoittamaan hylyn paikan. PLB kiinnitetään pelastusliiveihin, jotta se osoittaa tarkemmin paikan, jossa pelastettavat ovat. PLB edellyttää, että se laukaistaan manuaalisesti. Tästä syystä lentäjän ja myös matkustajien tulee tuntea sen oikea käyttö. Aviaattorin koulutuksissa käytämme Ocean Signalin PLB laitetta.

Olosuhteet, joissa olemme

Vesientokoneilla liikutaan usein taajamien ja asuttujen alueiden ulkopuolella. Emme voi luottaa aina matkapuhelimien toimivuuteen. Tästä syystä vesilentäjän on syytä pitää mukanaan jonkinlaista pelastautumispakkausta, jossa on vähintään tulentekovehkeet ja puukko. Mitä etäämmällä sivistyksestä operoimme, sitä enemmän tavaroita pelastautumispakkaukseen kuuluu lähtien ravinnosta ja vedestä. Modernissa yhteiskunnassakin tulee helposti tilanteita, joissa apu ei olekaan välittömästi saatavilla. Kuvittele hetki itsesi pienessä saaressa ilman kännykkää märkänä ja vailla varusteita. Miten selviäisit yli yön? Missä vaiheessa joku alkaisi sinua kaipaamaan? Mistä muut tietävät missä sinä olet?

PALAUTETTA:

REKISTERÖIDY

KIRJAUDU SISÄÄN