Lennon ennakkosuunnittelu

Vesilentämisessä pätevät normaalin ilmailun lait: lento on suunniteltava huolellisesti. Tässä osiossa keskitytään ainoastaan vesilentämisen luonteeseen liittyviin ominaisuuksiin, koska oletamme, että mm. ilmatilavaraustilanne, lentosää ja plaanin tekemisen tarve on jo lupakirjanhaltijalla tiedossa.

Tuuli ja aallokko

Tuuli on sääolosuhteista eniten vaikuttava ilmiö vesilentämisessä. Tuulen suunta ja voimakkuus määrittelee tarvittavan laskualueen pituuden sekä sen, miten lentokone on ylipäätään ohjattavissa halutusta paikasta kohteeseen. Esimerkiksi L:n mallinen järvi voi olla tietyissä tuuliolosuhteissa erinomainen kohde ja 90 asteen tuulen suunnan muutos voi tehdä siitä lasku- tai lähtökelvottoman. Tuttu mökkijärvi voi olla tyynellä aivan liian haastava. Kovemmalla tuulella vesilentokonetta voi olla mahdotonta saada kääntymään myötätuuleen, joten laskupaikka pyritään suunnittelemaan siten, että myötätuuleen ei ole tarvetta edes kääntyä.

Ilmailun tuuliennusteet ovat kovin summittaisia ja suunnitteluun ne eivät ole kovin käyttökelpoisia. Onneksi nykypäivän teknologia auttaa tässäkin ja esimerkiksi Windy-niminen palvelu on käytettävissä niin selainpohjaisena kuin kätevänä sovelluksena kännykkään. Kuten kaikkiin muihin apuvälineisiin, niin myös sovelluksiin kannattaa tutustua huolella etukäteen, jotta monipuolisista ominaisuuksista saa kaiken irti.

Aallokko on kovemmalla tuulella tai avoimella vesialueella vaikuttava tekijä. Suunnitteluvaiheessa kannattaa tutkia vaihtoehtoisia ratkaisuja, jos aiotun operointialueen aallokko on liian suurta. Erityisesti merellä tuulen tyyntyminen ei tarkoita aallokon loppumista heti. Sopivilla tuulisilla keleillä aallokko ja mainingit voivat kestä yli vuorokauden.

Estetarkastelu

Vesilentäminen on puskalentämistä, jossa lentäjällä on korotettu vastuu ympäristön havainnoinnista. Lasku- tai lentoonlähtöalueen kelpoisuudesta operointiin vastaa yksinomaan ilma-aluksen päällikkö. Vesistöissä tilanne myös elää nopeasti. Kuvittele, että olet tullut kaverin mökille illalla ja seuraavana päivänä lähdet paluumatkalle. Tuulen suunta on muuttunut, joten ‘kiitotie’ on aivan eri kuin edellisenä päivänä. Uudella lentoonlähtöalueella on erilaiset kiinteät esteet ja aamun aikana sinne on voinut tulla uusia pyydyksiä. Edellisen illan ilmasta tehty estetarkastelu on hyödytön, jos et ole arvioinut aluetta laajemmin.

Kiinteitä esteitä ovat mm.
* sähköjohdot
* sillat
* merimerkit
* pyydykset
* aallonmurtajat
* karit ja matalikot
* poijut
* antennit

Muuttuvia esteitä ovat mm.
* veneet, jollat, kajakit, kanootit, sup-lautailija, uimarit ja muut vesillä liikkujat
* muut vesilentokoneet

Esteistä vaarallisimmat ovat ehdottomasti sähköjohdot. Niitä on käytännössä mahdoton havaita ilmasta. Alueeseen etukäteen tutustuminen on paras tapa ennakoida ilmajohtoja. Monissa veneilijöille tarkoitetuissa karttaohjelmissa johdot ovat merkitty. Tässäkin kohtaa on elintärkeää tutustua siihen, miten sähköjohdot kussakin karttaratkaisussa esitetään. Pelkkiin karttoihin ei ole luottamista, joten sähköjohtoja tulee arvioida myös ilmasta käsin. Rannalla olevat sähkötolpat ja metsään parturoitu ura ovat hyviä merkkejä sähköjohtojen olemassaolosta. Myös maantiedettä voi käyttää hyväksi: kapeikko, jonka toisella puolella on saari, jossa on paljon mökkejä on potentiaalinen paikka, jossa sähköjohtoja yleensä on. Tästä syystä vesilentäjän tulee olla erityisen huolellinen kaikenlaisissa kapeissa ja pitkissä vesistöissä.

Antennit ovat myös eri lailla huomioitavia seikkoja verrattuna pyöräkoneella lentämiseen. Kiitotien jatkeelle ei rakenneta antenneja, mutta meidän riesana ne ovat sekä lentoonlähdön että laskeutumisen yhteydessä. Tutustu lähistön antenneihin huolellisesti: vesilentokoneella lennetään hyvin matalalla maaston yläpuolella.

Pieni varoituksen sana avuliaista apureista. Usein lentäessäsi tutun mökille saat mökin omistajalta apua vesialueen esteettömyyteen. “Tässä mökillä ei ole yhtään kiveä ja sähköjohtoja”. Näihin arvioihin on syytä suhtautua hyvin kriittisesti. Edes kokenut ilmailija, joka ei lennä vesilentokoneella ei ymmärrä kaikkia vaikuttavia tekijöitä. Yleensä avulias mökkiläinen tarkoittaa aivan mökin läheisyydessä olevaa aluetta, käytännössä muutama sata metri laiturista. Vesilentokone kuitenkin operoi matalalla jopa yli kilometrin päässä laiturista ja sinne ei mökkiläisen arvio välttämättä ulotu.

PALAUTETTA:

REKISTERÖIDY

KIRJAUDU SISÄÄN