Käynnistäminen ja laiturista lähtö

Vesilentokone lähtee välittömästi liikenteeseen, kun moottori käynnistyy. Samoin tuuli alkaa vaikuttamaan vaiheessa, jossa liikenopeus on pieni ja vesiperäsimien teho vaatimaton. Näistä syistä käynnistäminen ja alkurullaus tulee huolella suunnitella.

Käynnistyksen valmistelu

Käynnistyksen valmistelu alkaa tuulen vaikutuksen huomioimisesta ja halutun rullausreitin valinnasta. Rullausreitin valintaan vaikuttaa tuulen lisäksi myös vesiliikenne ja esteet. Vähänkään kovemmalla tuulella on syytä valmistella muutamia skenaarioita, jos tuulen vaikutus yllättää tai vesiperäsimet eivät tunnu tehoavan riittävästi. Useimmiten moottorin sammutus ja melominen tai purjehtiminen on yksi käyttökelpoinen skenaario. Arvioi tällöin tuulen suunta ja voimakkuus: vähänkään kovemmalla tuulella melominen on haastavaa. Nokka kääntyy käynnistyksen jälkeen helposti tuuleen. Jos tuulen yläpuolella on laitureita tai muuta esteitä, on todennäköistä että joudut sammuttamaan moottorin hetki käynnistyksen jälkeen.

Kun käynnistyssuunnitelma on tehty aloitetaan koneen valmistelu käynnistystä varten. Tarkistetaan viimeistään tässä vaiheessä, että pelastusliivit ovat päällä, vesiperäsimet ovat alhaalla, tarvittavat tarvikkeet ovat kyydissä tai pois laiturilta ja ohjaamo on valmisteltu käynnistystä varten (mm. virrat päällä, avaimet paikoillaan ja mahdollinen ryypytys). Käynnistystarkistuslista on käytävä läpi ennen köysien irroittamista. Kaikki valmista? Köydet irroitetaan, mutta yksi solmuton köysi jätetään käteen ja pidetään pollarissa tai lenkissä laiturilla. Siirrytään koneeseen ja aloitetaan käynnistäminen. Kun kone käynnistyy juoksutetaan käynnistysköysi sisälle ja aloitetaan rullaus. Käynnistysköyden tarkoitus on estää koneen karkaaminen, jos moottori ei jostain syystä käynnistykään.

PALAUTETTA:

REKISTERÖIDY

KIRJAUDU SISÄÄN