Vesilentäminen ja ympärisö

Vesilentokone on vesikulkuneuvona ympäristöystävällinen. Tyypillinen vesilentokone kuluttaa lennolla polttoainetta reilusti alle 0,5 l/nm ja vesistöön ei kulkeudu pakokaasuja, polttoainetta tai öljyä. Polttoaineen kulutus vastaa siis Buster M1:stä 30 hevosvoimaisella moottorilla. Lisäksi matka voidaan tehdä suoraviivaisesti: matka Helsingistä Turkuun kulkeekin Lohjan kautta.

Vesilentokoneissa ei ole pilssiä ja moottorit ovat lentotoimintavaatimustenkin vuoksi hyvin huollettuja. Lentokoneissa ei käytetä eliönestomaaleja.

Lentoonlähdön aikana lentokoneesta tulee melua lähinnä potkurista johtuen. Tämä melu on kovinta sivusuuntaan, mutta sen kesto on reilusti alle minuutti, joten melu on muodoltaan ja kestoltaan erilainen kuin vaikkapa vesiskootterin tai tehokkaan moottoriveneen melu. Vesilentoa harrastavilla on yhteisesti sovitut eettiset periaatteet, joiden avulla meluvaikutusta esim. asuinalueiden tai mökkien suhteen pyritään vähentämään.

Sähköinen liikkuminen tulee myös vesilentämiseen. Ensimmäinen kaupallinen sähkökäyttöinen vesilentokone lensi testilennon 2019 vuoden lopulla (Harbour Air) ja Norjassa on lennetty ensilennot sähköisellä lentoveneellä. (equatoraircraft). Tulevaisuudessa lähes päästötön tapa liikkua on mahdollista ja yksi merkittävä ero veneisiin on se, että vesilentokone on vain hetken veden vastuksen vaikutuksen alaisena ja ilmassa vastus on merkittävästi pienempi kuin muilla vesikulkuneuvoilla. Tästä johtuen akuilla voidaan saavuttaa melko hyviä toimintamatkoja.

Edellä mainituista syistä johtuen joissain vesistöissä Yhdysvalloissa vesilentokone on ainoa sallittu moottoroitu vesikulkuneuvo sähkömoottoriveneiden lisäksi. Käytännössä vesilentokone jättää jälkeensä vain vaatimattomat aallot.

PALAUTETTA:

REKISTERÖIDY

KIRJAUDU SISÄÄN