Ulkopuolinen tarkastus

Ulkopuolinen tarkastus on vesilentokoneella maakonetta haastavampi. Laiturissa ollessaan koneen voi suotuisissa olosuhteissa kääntää ympäri, jotta molempien siipien tarkastus olisi mahdollisimman täydellinen.

Ulkopuolinen tarkastus koulutetaan parhaiten ensimmäisen lennon yhteydessä, joten tässä kohtaa sitä ei käydä kattavasti läpi. Seuraavat suositukset ovat viitteellisiä omaan kokemukseen perustuen.

1. Nestetarkastus

Nestetarkastuksen ideana on tehdä eniten työtä vaativat toimenpiteet ensin, jotta koneen muussa tarkastamisessa ei tule katkoksia (koneen lentokunnon arviointi). Esimerkiksi tankkauksessa on paljon välivaiheita tarvikkeineen, siirtämisineen sekä luukkujen yms. avaamisineen. Tässä kohtaa lisätään ja tarkistetaan tarvittava polttoaine, öljy sekä pumpataan kellukkeet tyhjiksi.

  • Polttoainehuolto
    • otetaan kaikista tankeista ja näytteenottopaikoista näytteet ja kaadetaan näytteet vesibensa-astiaan
    • valmistellaan tankkausvälineet saataville ja tankataan kone
    • pakataan mukana tarvittavat välineet takaisin koneeseen
  • Öljy
    • tarkistetaan öljyn määrä ja lisätään tarpeen mukaan
    • varataan lennolle mukaan tarvittava määrä lisäysöljyä
  • Kellukkeiden tyhjennys
    • pumpataan kaikki osastot tyhjäksi järjestyksessä
    • palautetaan pumppu koneeseen ja tarkistetaan kellukeluukkujen kiinnitys

2. Ulkopuolinen tarkastus

  • aloitetaan ohjaamotarkastuksella
    • lisäpolttoainepumppujen toiminta
    • laipat ala-asentoon
  • tarkistetaan myös koneen mukana olevat varusteet (mm. liivit)
  • suoritetaan tavanomainen koneen tarkastus
  • tarkistetaan kiinnitysköysien sijoitus, kiinnitys sekä se, että köydet eivät pääse vaikuttamaan vesiperäsimien liikkumiseen
  • tarkistetaan airojen kiinnitys

KOULUTUSVINKKI:

Koulutusvinkki

PALAUTETTA:

Parannusehdotus / yhteys

REKISTERÖIDY

KIRJAUDU SISÄÄN