Lähestyminen ja lasku

Lentokäsikirjan ohjeet

Lentokäsikirja ei käsittele lainkaan lähestymisnopeuksia. Tästä syystä lähestymisnopeuksia määriteltässä voidaan käyttää yleistä 1.3 kerrointa kulloiseenkin sakkausnopeuteen. Myöskään sakkausnopeuksia eri laippa-asetuksilla ei ole lentokäsikirjassa esitetty. Samoin sakkausnopeuksista Maule M-6:ssa on ristiriitaista tietoa sekä dokumentoituna että kokemuspohjaisena. Lentokäsiirjan arvot ovat ilmeisesti konservatiiviset. Lisäksi OH-MIL:n on asennettu vortex generaattorit, joten sakkausnopeudet poikkeavat käsikirjan luvuista. Ensimmäisellä koululennolla käydään korkeammalla liikehtimässä (sakkaukset, hidaslento, tyynen veden tekniikka), jolloin oppilas saa realistisen kuvan sakkausnopeudesta tällä yksilöllä.

Lähestymisnopeuslaskelmat

Laskelmassa on mukana referenssin vuoksi myös pienemmät marginaalit sakkausnopeuteen esim. tyynen veden laskun arviointia varten.

Sakkausnopeus sileänä 65 MPH

x1.1    72 MPH

x1.2    78 MPH

x1.3    85 MPH

Sakkausnopeus laipoilla 53 MPH

x1.1     58 MPH

x1.2     64 MPH

x1.3     69 MPH

Lähestymisen alkuvaiheessa laippojen ollessa sisällä lähestymisnopeus on 85 MPH. Loppulähestymisessä 40° laipoilla lähestymisnopeus on 70 MPH. Vortex generatorit pienentävät sakkausnopeutta 8 MPH laipat ylhäällä ja 2 MPH laipat alhaalla, joten pienempiäkin nopeuksia voidaan harkiten käyttää.

PALAUTETTA:

REKISTERÖIDY

KIRJAUDU SISÄÄN